Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Γιάννης Αμανατίδης, Υφυπουργός Εξωτερικών, αρμόδιος για θέματα Απόδημου Ελληνισμού, είναι αναμφισβήτητα από τα αγαπητά πρόσωπα της πολιτικής σκηνής της χώρας λόγω του ήρεμου χαρακτήρα του και του ήπιου λόγου του που ναι μεν είναι πολιτικά καυστικός ποτέ όμως έντονος και προκλητικός.
Δάσκαλος στο επάγγελμα, από γονείς εκπαιδευτικούς Ποντιακής καταγωγής, ανήκει στα στελέχη που εκτιμά και εμπιστεύεται ο Αλέξης Τσίπρας. Διατηρεί άριστες σχέσεις με την Εκκλησία και ήταν από εκείνους που συνόδευσαν τον πρωθυπουργό στην επίσκεψή του στο Άγιο Όρος. Παλιότερα τον εκπροσώπησε στη θρονική εορτή του Οικουμενικού Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως όπου εκεί συνάντησε τόσο τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο, όσο και τον Πάπα Φραγκίσκο. Η Αριστερή του ιδεολογία δεν στάθηκε ποτέ εμπόδιο στο Ορθόδοξο θρησκευτικό του συναίσθημα για το οποίο ξεχωρίζει μεταξύ των υπολοίπων κυβερνητικών στελεχών!!
Ο Γιάννης Αμανατίδης ήταν πρώτος σε σταυρούς ανάμεσα στους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ στην Α’ Θεσσαλονίκης με 26.289 σταυρούς. Είναι μέλος της Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων, μέλος της Ε.Κ.Κ.Ε. Παιδείας και της Ε.Κ.Κ.Ε. Εξωτερικών του ΣΥ.ΡΙΖ.Α., υπεύθυνος της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του κόμματος για τα Θρησκεύματα και αναπληρωτής γραμματέας της Διακοινοβουλευτικής Συνέλευσης Ορθοδοξίας.
Στην εφημερίδα «ΑΝΑΤΡΟΠΗ» απαντά σε ερωτήματα για τις τρέχουσες πολιτικές εξελίξεις.
Μετά και την πραγματοποίηση του συνεδρίου του ΣΥΡΙΖΑ πρώτη φορά ως κυβερνητικό κόμμα, πιστεύετε ότι περνάει πλέον σε άλλη διάσταση; Θεωρείτε ότι είναι κόμμα που μπορεί να αναλάβει ηγετικό και πρωταγωνιστικό ρόλο για μια άλλη Ελλάδα;
Τον πρωταγωνιστικό ρόλο στο ΣΥΡΙΖΑ τον έδωσε η λαϊκή ετυμηγορία και μάλιστα πολλάκις. Το 2ο Συνέδριο του ΣΥΡΙΖΑ έστειλε μήνυμα ενότητας και διεύρυνσης του χώρου και αυτό διεφάνη και από την ανάδειξη των νέων κομματικών οργάνων. Ουσιαστικά, τόσο η πλατιά λαϊκή βάση του ΣΥΡΙΖΑ, όσο και οι σύνεδροί του έδωσαν ψήφο εμπιστοσύνης στο πολιτικό μας σχέδιο, που δεν είναι άλλο από την οριστική έξοδο από την κρίση με την κοινωνία όρθια. Κυρίως όμως επιδοκιμάστηκε η βούλησή μας να βάλουμε τέλος στις παθογένειες του παρελθόντος, αυτές που επέβαλε επί δεκαετίες η οικονομική ολιγαρχία, προσβλέποντας τελικά στην ευημερία των «εκλεκτών», ερήμην της ελληνικής κοινωνίας. Εμείς συγκρουστήκαμε και συγκρούομαστε διαρκώς με τη διαπλοκή και τη διαφθορά και αυτή την μάχη τη δίνουμε για όλους, για μια νέα Ελλάδα της ισότητας, της αλληλεγγύης και της κοινωνικής δικαιοσύνης.
Κατά τις διάφορες επισκέψεις σας στο εξωτερικό και τις συναντήσεις σας με ξένους ηγέτες κάνετε αναφορά στις ελληνικές θέσεις. Πιστεύουν ότι η Ελλάδα είναι μια Ευρωπαϊκη δύναμη ή μας αντιμετωπίζουν ως τους «φτωχούς συγγενείς από το νότο»;
Γνωρίζετε ότι από την πρώτη στιγμή ασκούμε μια πολυδιάστατη εξωτερική πολιτική και τους καρπούς αυτής της προσπάθειας τους βλέπετε ήδη. Η Ελλάδα αντιμετωπίζεται από όλους πια ως παράγοντας σταθερότητας στην ευρύτερη περιοχή και ως πυλώνας ασφάλειας για την λεκάνη της Μεσογείου. Η τριμερής Ελλάδας – Κύπρου – Αιγύπτου είναι το τελευταίο, απτό παράδειγμα αυτής της πολιτικής. Παράλληλα, σε κορυφαίο επίπεδο ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας ανέλαβε πρωτοβουλία τον περασμένο Σεπτέμβριο, διοργανώνοντας στην Αθήνα την Ευρωμεσογειακή Σύνοδο των χωρών του Νότου. Καταλαβαίνετε, συνεπώς, ότι η ελληνική Κυβέρνηση και εν γένει η ελληνική εξωτερική πολιτική έχει και πρωτοβουλία κινήσεων και ισχυρή παρουσία στην ευρύτερη περιοχή και αυτό έχει καταστεί πλήρως αντιληπτό τόσο στην ΕΕ, όσο και συλλήβδην στη διεθνή κοινότητα.
Αναλάβατε τη θέση του υφυπουργού σε ένα κρίσιµο υπουργείο. Ποιες οι προτεραιότητες που θέτετε; Η οµογένεια, µε την οποία διατηρείτε καλή σχέση, τι ρόλο µπορεί να παίξει στην αντιµετώπιση της δύσκολης κατάστασης που βιώνει η πατρίδα µας;
Προτεραιότητά μας υπήρξε από την πρώτη στιγμή η κινητοποίηση και η αμφίδρομη επικοινωνία με τους Έλληνες της Διασποράς, ενός άυλου κεφαλαίου ανυπολόγιστης αξίας για τη χώρα, με τρόπο αξιόπιστο και ουσιαστικό. Ένα χρόνο μετά, είμαστε έτοιμοι για την επανεκκίνηση του Συμβουλίου Απόδημου Ελληνισμού (ΣΑΕ) το αμέσως επόμενο διάστημα με έδρα τη Θεσσαλονίκης, καθιερώνουμε την Παγκόσμια Ημέρα Ελληνοφωνίας, εισάγαμε νέο νομικό και θεσμικό πλαίσιο για την Ελληνόγλωσση εκπαίδευση στο εξωτερικό, ενισχύοντας τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας και εργαζόμαστε για την ανάσχεση της νέας μετανάστευσης (brain drain) , μέσω προγραμμάτων με την αξιοποίηση χρηματοδοτικών εργαλείων, όπως το ΕΣΠΑ. Παράλληλα, επενδύουμε και στη δικτύωση της παραδοσιακής με την νέα Διασπορά, ιδρύοντας για παράδειγμα συλλογικότητες όπως ο Σύνδεσμος Ελλήνων Ακαδημαϊκών Μεγάλης Βρετανίας, ενώ ενώνουμε τις δυνάμεις μας και με την Κυπριακή Διασπορά, υπογράφοντας τον επόμενο μήνα Σύμφωνο Συνεργασίας για την εμβάθυνση των μεταξύ μας σχέσεων.
Προέρχεστε από τον χώρο της εκπαίδευσης. Πως σχολιάζετε την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση που εφαρμόζει το Υπουργείο Παιδείας; Ποια θέση παίρνετε στην κόντρα του κ. Φίλη με την ιεραρχία της Εκκλησίας για τα θέματα που προέκυψαν;
Η θρησκευτικότητα του κάθε λαού διαμορφώνει την παράδοση και το πολιτιστικό του φορτίο. Η Ορθόδοξη χριστιανική πίστη είναι σήμερα η κυρίαρχη θρησκεία στην Ελλάδα. Ο λαός μας είναι βαθιά συνδεδεμένος στην καθημερινότητά του με αυτήν. Τούτο το γεγονός δεν μπορούμε να το παραβλέψουμε γιατί είμαστε ένα κίνημα που προέρχεται από τον λαό και στηρίζεται στον λαό. Οι σχέσεις της Πολιτείας με τα θρησκεύματα, πρέπει να στηρίζονται στην αρχή των διακριτών ρόλων του κάθε οργανισμού, να μην εμποδίζουν τη θρησκευτική ελευθερία και τα ανθρώπινα δικαιώματα των πολιτών, και να μην έχουν επιπτώσεις στη λειτουργία του πολιτικού συστήματος.
Η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση και η όποια μεταρρύθμιση πρέπει να είναι αποτέλεσμα διαλόγου αλλά και εθνικής συνεννόησης. Η κατεύθυνση και οι αποφάσεις που πάρθηκαν για την εκπαίδευση είναι στη σωστή πορεία, ωστόσο μια νέα εκπαιδευτική πολιτική είναι αναγκαία ως μέσο εξόδου από την κρίση. Ως προς τα θέματα με την ιεραρχία με την Εκκλησία προφανώς εννοείτε για το μάθημα των θρησκευτικών. Οι αλλαγές στο μάθημα θα μπορούσαν να ήταν αποτέλεσμα διαλόγου και από όσο ξέρω δεν έγιναν σε συγκεκριμένη αλλά σε γενική κατεύθυνση. Υπήρξε ωστόσο πολιτική λύση στη συνάντηση του Πρωθυπουργού με τον αρχιεπίσκοπο κκ Ιερώνυμο.Υπάρχουν τα θεσμικά όργανα και στο υπουργείο Παιδείας ώστε η συζήτηση αυτή να γίνει εξ αρχής. Η έμφαση που δόθηκε στην αλλαγή του αναλυτικού προγράμματος ενός μόνου μαθήματος, δηλ των θρησκευτικών, έχει αποδοκιμαστεί από την ελληνική κοινωνία.
Πως σχολιάζετε τις συνεχείς προσπάθειες της αντιπολίτευσης να επιτύχει πτώση της κυβέρνησης μέσω των τηλεοπτικών αδειών; Υπάρχουν πολιτικές αιτίες να προσφύγει η χώρα σε εκλογές;
Η λαϊκή εντολή είναι σαφής και νωπή, καθώς εμείς ζητήσαμε δια της κάλπης την έγκριση του ελληνικού λαού για την εφαρμογή μιας συμφωνίας με αναπτυξιακό πρόσημο. Από εκεί και πέρα, θα είχαμε ηττηθεί, αν δεν επιβάλλαμε κανόνες στο ραδιοτηλεοπτικό τοπίο. Θα ήμασταν ανακόλουθοι απέναντι στον ελληνικό λαό, αν συνεχίζαμε το καθεστώς των 27 ετών, όπου οι καναλάρχες νέμονταν τις συχνότητες, δηλαδή την περιουσία του ελληνικού λαού χωρίς κανένα τίμημα. Μην μας εγκαλούν, λοιπόν, κάποιοι γιατί υπερασπιζόμαστε τη Δημοκρατία, το κράτος δικαίου και την περιουσία του ελληνικού λαού. Αυτή είναι η στόχευση μας και οι όποιες αποφάσεις της Δικαιοσύνης, σε αυτό το πλαίσιο είναι απολύτως σεβαστές.