ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Μετρό Θεσσαλονίκης: Το μεγάλο έργο που μετράει 30 χρόνια!!

Σύμφωνα με τους αρχικούς σχεδιασμούς θα έπρεπε να είχε τελειώσει από το 2012 και να είχε δοθεί στους πολίτες της Θεσσαλονίκης και όχι μόνο προς χρήση!! Έλα όμως που παραμένει ακόμη υπό κατασκευή, χωρίς  κανείς είτε από την κατασκευάστρια εταιρία είτε από την πολιτική ηγεσία να πει με σιγουριά πότε ακριβώς θα τελειώσει. Έτσι το ερώτημα παραμένει αναπάντητο.. Θα ζήσουμε να δούμε το Μετρό της Θεσσαλονίκης ή θα λιώσουν τα κοκαλάκια μας;

«Η ΤΡΥΠΑ ΤΟΥ ΚΟΥΒΕΛΑ»
ΚΑΙ ΤΑ ΝΕΡΑ ΣΤΑ ΘΕΜΕΛΙΑ!!
Με πολύ χαρακτηριστικό αλλά και καυστικό τρόπο η huffingtonpost.gr παρουσιάζει στο αφιέρωμα της το Μετρό της Θεσσαλονίκης και την ιστορία του. Γράφει: «Ήταν κάπου μέσα στο 1986 όταν ο τότε δήμαρχος Θεσσαλονίκης Σωτήρης Κούβελας ανακοίνωσε την έναρξη των εργασιών κατασκευής του Μετρό της Θεσσαλονίκης. Το σχέδιο περιελάμβανε την χάραξη του υπόγειου σιδηροδρόμου κάτω από το οδόστρωμα της οδού Εγνατίας, αρχικά στο τμήμα μεταξύ της οδού Καυταντζόγλου και της Πλατείας Δημοκρατίας. Ωστόσο τα προβλήματα δεν άργησαν να φανούν. Οι εργασίες κατασκευής προχώρησαν με αργούς ρυθμούς για δύο λόγους. Από τη μια η έλλειψη χρηματοδότησης και από την άλλη η έλλειψη των «μετροπόντικων» που θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην κατασκευή του. Το έργο έμεινε στην ιστορία της Θεσσαλονίκης ως η «τρύπα του Κούβελα». Ο τότε δήμαρχος λίγο πριν παραιτηθεί αποφάσισε να ορίσει μάλιστα ως φορέα χρηματοδότησης του έργου τη Δημοτική Τηλεόραση Θεσσαλονίκης. Τελικά το έργο δεν προχώρησε ποτέ και σαν να μην έφτανε αυτό λόγω της σήραγγας  αυξήθηκε η στάθμη των υδάτων στα θεμέλια της Πολυτεχνικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, στα οποία εντοπίστηκε σκουριά.  Μέχρι και σήμερα λειτουργούν ακόμη αντλίες οι οποίες απομακρύνουν τα νερά».

ΞΑΝΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΗ!!
Tο Σεπτέμβριο του 2003 αποφασίστηκε να κατασκευαστεί το Μετρό ως δημόσιο έργο, με χρηματοδότηση του Ελληνικού Δημοσίου και της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Με βάση τη διακήρυξη του νέου Διαγωνισμού, τον Ιούνιο του 2004 υπέβαλαν εκδήλωση ενδιαφέροντος πέντε κοινοπραξίες με σημαντικές ελληνικές και ξένες εταιρείες του κλάδου. Το πρώτο στάδιο του διαγωνισμού ολοκληρώθηκε τον Νοέμβριο του 2004. Τέσσερις (4) από τις πέντε (5) κοινοπραξίες συνέχισαν στο δεύτερο στάδιο και τον Ιανουάριο 2005 έλαβαν τα τεύχη της δημοπράτησης και τη νέα προμελέτη του έργου. Στις 12 Μαΐου 2005 οι  προεπιλεγείσες κοινοπραξίες υπέβαλαν την τεχνική και οικονομική προσφορά τους και στις 19 Αυγούστου ολοκληρώθηκε η αξιολόγηση των τεχνικών και οικονομικών προσφορών των τριών κοινοπραξιών που έμειναν στο τελικό στάδιο του διαγωνισμού. Η σύμβαση με την ανάδοχο κοινοπραξία ΑΕΓΕΚ IMPREGILO-ANSALDO T.S.F.-SELI-ANSALDOBREDA υπογράφθηκε στις 7 Απριλίου 2006 και στα τέλη Ιουνίου του ίδιου έτους ξεκίνησε η κατασκευή του έργου μας λέει στην επίσημη ιστοσελίδα της η Αττικό Μετρό ΑΕ.

ΗΜΕΡΕΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΚΑΡΑΜΑΝΛΗ
ΤΟΥ ΝΕΩΤΕΡΟΥ!!
Στις 10 Μαρτίου του 2004 η Θεσσαλονίκη φόρεσε τα γιορτινά της. Μετά τον Εθνάρχη Κωνσταντίνο Καραμανλή (που ξήλωσε το τραμ της πόλης αλλά της «χάρισε» τον ιδιωτικό αλλά κρατικοδίαιτο ΟΑΣΘ) στην κυβέρνηση ήρθε ο ανιψιός Κωνσταντίνος Καραμανλής. Όλοι τότε πίστεψαν ότι βρέθηκε ο ηγέτης!! που θα τελείωνε στην πόλη το πολυπόθητο έργο!! Οι πιέσεις της κυβέρνησης Καραμανλή να προχωρήσουν γρήγορα τα πράγματα, οι αστοχίες και οι ασάφειες στη μελέτη αλλά και η τάση του ιδιώτη αναδόχου για την ανατροπή των συμβατικών υποχρεώσεων δημιούργησαν τη σημερινή κατάσταση. Όπως γράφει και η ιστοσελίδα alterthess.gr στο αφιέρωμα της για το Μετρό: «Όπως λένε άνθρωποι που γνωρίζουν η αρχική ημερομηνία παράδοσης για το 2012 είχε περισσότερο συμβολική αξία παρά πραγματική βάση. Στόχος της κυβέρνησης Καραμανλή ήταν η παράδοση να συμπέσει με τους εορτασμούς για τα 100 χρόνια της Θεσσαλονίκης. Η ιστορία των καθυστερήσεων ξεκινά από τη μη επαρκή ωριμότητα της μελέτης, στοιχεία της οποία έπρεπε να προβλεφθούν και οδήγησαν σε εκ των υστέρων αλλαγές. Τέτοια είναι η περίπτωση της Νέας Ελβετίας όπου χωροθετήθηκε ο σταθμός σε εγκαταστάσεις του Δήμου, στις οποίες όμως είχε μπαζωθεί στο παρελθόν ρέμα. Την ίδια ώρα υπήρξαν καθυστερήσεις στη παράδοση χώρων τόσο με τις αλλαγές όσο και με τις απαλλοτριώσεις. Οι αρχαιολογικές εργασίες έπαιξαν επίσης το ρόλο τους στις καθυστερήσεις, αλλά φαίνεται πως η ύπαρξη των αρχαίων είχε υποεκτιμηθεί από τη μελέτη του έργου καθώς είναι γνωστό πως η Θεσσαλονίκη έχει ιστορία χιλιάδων ετών και οι τέσσερις σταθμοί βρίσκονται εντός ή στα όρια της παλιάς πόλης: Συντριβάνι, Αγ. Σοφίας, Βενιζέλου, πλ. Δημοκρατίας.

ΣΤΑΘΜΟΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ
ΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ ΕΙΝΑΙ ΕΔΩ!!
Μετά την εύρεση αρχαιοτήτων κατά τις ανασκαφές στο χώρο όπου θα έχει σχεδιαστεί η κατασκευή του σταθμού “Βενιζέλου”, το έργο του Μετρό πάλι κόλλησε.. Αρχαιολόγοι, Τοπικοί Άρχοντες και Κυβερνητικοί παράγοντες έχασαν το έδαφος κάτω από τα πόδια τους χωρίς να ξέρουν πώς να αντιδράσουν απέναντι στην ανεκτίμητη αξία των ευρημάτων.. Τι κάνουμε τώρα; Και άρχισαν για ακόμη μια φορά να δείχνουν ότι έχουν άσχημα αντανακλαστικά στην διαχείριση κρίσιμων καταστάσεων. Ο τότε Αναπληρωτής Υπουργός Πολιτισμού Κώστας Τζαβάρας εξέδωσε υπουργική απόφαση για την απόσπαση των αρχαιοτήτων για τη συνέχιση των εργασιών κατασκευής του Μετρό. Η εφαρμογή της, ωστόσο, αποτράπηκε από την αντίδραση αρχαιολόγων και κατοίκων, ενώ ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης προσέφυγε στο Συμβούλιο της Επικρατείας ζητώντας την αναστολή και, ακολούθως, την ακύρωση της απόφασης. Το ΣτΕ με την 528/2013 απόφασή του έκανε δεκτή την προσφυγή και επέβαλε την παύση των εργασιών απομάκρυνσης. Ακολούθησε νέα απόφαση από το μετέπειτα υπουργό Πολιτισμού, Πάνο Παναγιωτόπουλο. Και σε αυτή ο Δήμος Θεσσαλονίκης προσέφυγε στο ΣτΕ. Η διαμάχη μεταξύ των δύο πλευρών συνεχίστηκε. Ακολούθησαν τρεις διαδοχικές αποφάσεις του ΚΑΣ, μέχρι που τελικά το Δεκέμβριο του 2014 ο ανάδοχος αποχώρησε και οι εργασίες σταμάτησαν ολοσχερώς. Σύμφωνα με δηλώσεις του προέδρου της Αττικό Μετρό πρώην πρύτανη του ΑΠΘ Γιάννη Μυλόπουλου,  σταθμός της Βενιζέλου θα παραδοθεί ένα χρόνο μετά την βασική γραμμή, το 2021, λόγω της ανάδειξης των ευρημάτων της παλαιάς Εγνατίας Οδού κατά την εκσκαφή για την κατασκευή του σταθμού.

ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ ΣΗΜΕΡΑ
Η ΠΡΟΟΔΟΣ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ;
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάζει στην επίσημη ιστοσελίδα της η Αττικό Μετρό ΑΕ και στην ενότητα στοιχεία προόδου του βασικού έργου μέχρι και τον Σεπτέμβριου του 2016 η πορεία των έργων έχει ως εξής:
Σταθμός ΝΕΟΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟΣ ΣΤΑΘΜΟΣ: Σε εξέλιξη βρίσκεται η εκσκαφή στη νότια πρόσβαση.
Διακλάδωση ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ: Σε εξέλιξη βρίσκεται η κατασκευή μικροπασσάλων θεμελίωσης.
Σταθμός ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ: Ολοκληρώθηκε η κυκλοφοριακή ρύθμιση στην οδό Μοναστηρίου. Σε εξέλιξη βρίσκεται η κατασκευή πλάκας πυθμένα ενώ ξεκίνησε η αρχαιολογική ανασκαφή στη νότια πρόσβαση.
Σταθμός ΣΙΝΤΡΙΒΑΝΙ – ΕΚΘΕΣΗ: Σε εξέλιξη βρίσκεται η κατασκευή πλάκας πυθμένα.
Σταθμός ΕΥΚΛΕΙΔΗΣ: Σε εξέλιξη βρίσκονται οι εργασίες τοιχοποιίας.
Σταθμός ΦΛΕΜΙΓΚ: Σε εξέλιξη βρίσκεται η κατασκευή πλάκας πυθμένα.
Σταθμός & Διασταύρωση ΑΝΑΛΗΨΗ: Σε εξέλιξη βρίσκεται η κατασκευή της πλάκας οροφής του βορείου φρεατίου καθώς και οι προπαρασκευαστικές εργασίες για την επόμενη κυκλοφοριακή φάση.
Σταθμός ΒΟΥΛΓΑΡΗ: Σε εξέλιξη βρίσκονται προπαρασκευαστικές εργασίες για την επόμενη κυκλοφοριακή φάση.
Σταθμός & Διακλάδωση ΠΑΤΡΙΚΙΟΣ: Αποκαταστάθηκε η κυκλοφορία στην οδό 25ης Μαρτίου και σε εξέλιξη βρίσκεται η κατασκευή της πλάκας οροφής σταθμού.
Σταθμός ΒΟΥΛΓΑΡΗ: Σε εξέλιξη βρίσκονται προπαρασκευαστικές εργασίες για την κατασκευή της πλάκας οροφής.

Αφήστε μια απάντηση