Έχει δυναμικές προοπτικές ανάπτυξης, λόγω της θέσης του. Μπορεί να γίνει η “ατμομηχανή” της μελλοντικής ανάπτυξης της Θεσσαλονίκης και της Βόρειας Ελλάδας. Είναι η πύλη των Βαλκανίων. Έχει, Είναι, Θα Γίνει.. ΘΑ, ΘΑ, ΘΑ….Αυτά και πολλά άλλα έχουμε ακούσει κατά καιρούς από όλους τους πολιτικούς παράγοντες μικρούς και μεγάλους για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης και την καλύτερη λειτουργία του Οργανισμού Λιμένα. Αν τα λόγια τους μεταφράζονταν σε έργα, σήμερα θα ήταν το καλύτερο λιμάνι του κόσμου χωρίς ανταγωνιστή. Ο σοφός λαός μας λέει «Τα βόδια τα δένουν απ’ τα κέρατα, τον άνθρωπο απ’ το λόγο του». Πάντως κανένας Πρωθυπουργός και κανένας Υπουργός όλων των κυβερνήσεων μέχρι σήμερα δεν κράτησε τον λόγο του για τα μεγάλα έργα στο λιμάνι..Για ρομαντζάδα και βόλτα με το κορίτσι είναι από τα καλύτερα στέκια της πόλης.. Κάθε λιμάνι και καημός που λέει και το τραγούδι!!
Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ
Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης για πάνω από 2300 χρόνια, από της ιδρύσεως του το 315 πΧ έως σήμερα, αποτελεί τον σημαντικότερο λιμένα της Μακεδονίας και έναν από τους σημαντικότερους λιμένες της νοτιοανατολικής Ευρώπης. Λόγω της πλεονεκτικής γεωγραφικής του θέσης και των εξαιρετικών οδικών και σιδηροδρομικών συνδέσεων του, είναι ο μεγαλύτερος λιμένας διαμετακομιστικού εμπορίου της χώρας και εξυπηρετεί τις ανάγκες των 15 περίπου εκατομμυρίων κατοίκων της διεθνούς ενδοχώρας του. Βρίσκεται στο εσώτατο σημείο του Θερμαϊκού κόλπου, στο βόρειο τμήμα της ανατολικής Μεσογείου, προς τα δυτικά του κέντρου της πόλης της Θεσσαλονίκης. Η προσέγγιση των πλοίων πραγματοποιείται με φυσικό κανάλι μεγάλου βάθους το οποίο δεν χρειάζεται εκβάθυνση. Καταλαμβάνει χώρο έκτασης 1,5 εκατομμύρια τμ και εκτείνεται σε μήκος 3,5 χιλιομέτρων. Οι εγκαταστάσεις του περιλαμβάνουν έξι προβλήτες, κρηπιδώματα μήκους 6200 μέτρων με βύθισμα της θάλασσας έμπροσθεν αυτών έως 12 μέτρα και κλειστούς και ανοικτούς αποθηκευτικούς χώρους συνολικής επιφάνειας 600.000 τμ, κατάλληλες για την εξυπηρέτηση όλων των ειδών των φορτίων και την εξυπηρέτηση της επιβατικής κίνησης.Διαθέτει επίσης εγκαταστάσεις για τη διακίνηση υγρών καυσίμων και είναι συνδεδεμένο με τον διασυνοριακό αγωγό μεταφοράς υγρών καυσίμων.
ΤΙ ΚΑΝΕΙ ΣΗΜΕΡΑ
ΤΟ ΛΙΜΑΝΙ;
Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης είναι ένα Ευρωπαϊκό λιμάνι, φυσική διέξοδος της οικονομικής δραστηριότητας των χωρών της ευρύτερης περιοχής. Εξυπηρετεί τις συνεχώς αυξανόμενες ανάγκες των χωρών αυτών για την εισαγωγή και εξαγωγή πρώτων υλών, καταναλωτικών προϊόντων και κεφαλαιουχικού εξοπλισμού. Βρίσκεται σε προνομιακή θέση, στο σταυροδρόμι χερσαίων δικτύων μεταφοράς: Ανατολής – Δύσης μέσω της Εγνατίας Οδού, Νότου – Βορρά μέσω του δικτύου αυτοκινητοδρόμων ΠΑΘΕ, Των πανευρωπαϊκών διαδρόμων IV και X. Επιπλέον, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης βρίσκεται σε μια απόσταση 16 Km από το Διεθνές Αεροδρόμιο “Μακεδονία” και σε απόσταση μόλις 1 km από τον Σιδηροδρομικό Σταθμό Θεσσαλονίκης είναι μερικά από τα ενδιαφέροντα που διαβάζουμε στην ιστοσελίδα του σωματείου Λιμενεργατών και Φορτοεκφορτωτών του ΟΛΘ. Έχει χαρακτηριστεί ως Λιμένας Διεθνούς Ενδιαφέροντος στο Λιμενικό Σύστημα της Χώρας (ΦΕΚ 202Β/16.2.07) και ένας από τους πέντε ελληνικούς λιμένες που ανήκει στο Κεντρικό Δίκτυο των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφοράς αναφέρει στην επίσημη ιστοσελίδα του ο ΟΛΘ.
ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΠΟΥ ΠΑΡΕΧΕΙ
Φορτία: Φόρτωση, εκφόρτωση, χειρισμός και αποθήκευση όλων των ειδών φορτίων (εμπορευματοκιβώτια, χύδην και γενικό φορτίο από και προς: πλοία, φορτηγά αυτοκίνητα και σιδηροδρομικά βαγόνια. Πλοία : Αγκυροβόληση, πρόσδεση, παροχή νερού, παροχή ηλεκτρικού ρεύματος – τηλεπικοινωνιών, διαχείριση των απορριμμάτων των πλοίων. Επιβάτες : Ο σύγχρονος επιβατικός σταθμός παρέχει στους επιβάτες ακτοπλοΐας και κρουαζιερόπλοιων πληθώρα υπηρεσιών. Άλλες υπηρεσίες : Ενοικίαση χώρων αποθήκευσης για τις λιμενικές δραστηριότητες στην Ελεύθερη Ζώνη και στο Λιμάνι.
ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ
ΓΙΑ ΝΑ ΕΡΘΕΙ Η ΑΝΑΠΤΥΞΗ;
Υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον από σοβαρές εταιρείες για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης και γι’ αυτό πρέπει να δουν σοβαρά στην κυβέρνηση και το θέμα της ανάπτυξης του λιμανιού, υπογράμμισε πρόσφατα σε συνέντευξη του «στο Κόκκινο» ο πρόεδρος του ΟΛΘ κ. Κωνσταντίνος Μέλλιος. Με τις επενδύσεις αυτές είπε θα απασχοληθούν 2.000 εργαζόμενοι για την υλοποίησή τους και θα ανοίξουν τελικά 200 ακόμη θέσεις εργασίας στο λιμάνι. Η ανάπτυξη του λιμανιού της Θεσσαλονίκης θα εισφέρει στο ΑΕΠ της Κεντρικής Μακεδονίας από 6% ως 11% και στο συνολικό ελληνικό ΑΕΠ 1%. Οι επενδύσεις που θα πρέπει να γίνουν στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, κατά τον ίδιο, είναι αναγκαίες καθώς αφορούν το μέλλον του. Σήμερα το λιμάνι της Θεσσαλονίκης είναι ένα «μικρό λιμανάκι, αν δεν γίνουν έργα αναπτυξιακά θα καταντήσει ένα αλιευτικό καταφύγιο», όπως είπε. Κυριότερη ανάγκη είναι να μεγαλώσει η έκτη προβλήτα, να πάμε σε βαθύτερα κρηπιδώματα, να έρθουν μεγαλύτερα καράβια, να εγκατασταθούν πιο σύγχρονα μηχανήματα. Σε αντίθετη περίπτωση, η Κεντρική Μακεδονία δεν έχει καμία ελπίδα να επιβιώσει, προειδοποίησε ο κ. Μέλλιος. «Για τα έργα ανάπτυξης του λιμανιού θα πρέπει να είμαστε όλοι μαζί, να στοχεύσουμε σε αυτό και να το πετύχουμε, ο επενδυτής που θα έρθει να κάνει τις επενδύσεις που χρειάζονται, για να αλλάξει κατηγορία το λιμάνι της Θεσσαλονίκης», τόνισε ο πρόεδρος του ΟΛΘ.
Ο ΠΕΙΡΑΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙ ΚΙΝΕΖΟΥΝ
ΑΝΟΙΓΟΥΝ.. ΤΗΝ ΟΡΕΞΗ!!
31.000 ΝΕΕΣ ΘΕΣΕΙΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Σημαντικός παράγοντας για να προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης για να έρθει η πολυπόθητη ανάπτυξη αποτελεί το λιμάνι του Πειραιά που κατέχει και εδώ τα πρωτεία και πέρασε στα χέρια των Κινέζων επενδυτών της COSCO. Σήμερα ο Πειραιάς είναι ήδη το τρίτο μεγαλύτερο λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων στη Μεσόγειο, χωρίς, μάλιστα, μεγάλη διαφορά όγκου από τα προπορευόμενα ισπανικά λιμάνια Βαλένθια και Αλχεθίρας, τα οποία οι Κινέζοι της COSCO φιλοδοξούν να ξεπεράσουν σε σύντομο χρόνο. Οι επενδύσεις αναμένεται να φτάσουν τα 600 εκατ. ευρώ με στόχο να μετατραπεί ο Πειραιάς στη μεγαλύτερη πύλη της Ασίας στην Ευρώπη, αλλά και κόμβο (hub) για την κρουαζιέρα. Σύμφωνα με το πλάνο, θα υλοποιηθούν έργα και στο Car Terminal του λιμανιού, με στόχο να υπερδιπλασιαστεί η δυναμικότητά του σε 20.000 αυτοκίνητα, από 9.000 σήμερα. Οι παράγοντες ζήτησης που συνδέονται με την κατασκευή και λειτουργία του έργου δημιουργούν συνολικά περισσότερες από 31.000 νέες θέσεις εργασίας. Υπάρχουν, όμως και οι “παράπλευρες” συνέργειες που αναπτύσσονται με την ανάληψη του ελέγχου του λιμανιού του Πειραιά από την COSCO. Ήδη έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον από κινεζικούς ομίλους που επιθυμούν συνεργασία με την COSCO, μεταξύ των οποίων η πετρελαϊκή Sinopec, η Huawei Technologies, η Alibaba, η China Datang Corp. (μία από τις 5 μεγαλύτερες εταιρείες παραγωγής ηλεκτρισμού στην Κίνα), η CMEC (μια από τις μεγαλύτερες κατασκευαστικές εταιρείες), η μεγαλύτερη βιομηχανία τροφίμων Cofco, καθώς και τραπεζικά ιδρύματα όπως η China Development Bank και η CM Investment.
ΠΟΙΟΙ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑΙ
ΓΙΑ ΤΟ ΛΙΜΑΝΙ
Αν και καθυστερεί ο διαγωνισμός του ΟΛΘ, εντούτοις το ενδιαφέρον των επενδυτών παραμένει υψηλό. Τον ΟΛΘ πρόσφατα επισκέφθηκε ο Ιάπωνας πρέσβης στην Ελλάδα, υπογραμμίζοντας ο ίδιος, με την επίσκεψή του αυτή, το ενδιαφέρον της ιαπωνικής εταιρείας Mitsui που συμμετέχει στον διαγωνισμό. Σύμφωνα με αξιόπιστες πληροφορίες, τουλάχιστον άλλες τέσσερις επιχειρήσεις αναμένεται να προσέλθουν με δεσμευτικές προσφορές όταν το ΤΑΙΠΕΔ αποφασίσει την υποβολή της διενέργειας του σχετικού διαγωνισμού. Πρόκειται για τις εταιρείες APM Terminals (θυγατρική της δανέζικης Maersk), Dubai Port World που συμμετέχει στον διαγωνισμό μέσω της θυγατρικής της P&O, ICTSI από τις Φιλιππίνες και το γερμανικό επενδυτικό fund της Deutsche Invest. Στον αντίποδα, σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, θεωρείται απίθανη η συμμετοχή της τουρκικής Yilport Holdings, της ιταλοελβετικής επενδυτικής εταιρείας Duferco και της σύμπραξης της ρωσικής RZD με τη ΓΕΚ Τέρνα. Οι τελευταίες τρεις επιχειρήσεις φαίνεται να μη δείχνουν κάποιος ενδιαφέρον τους τελευταίους μήνες. Πάντως παράγοντες κοντά στην ιδιωτικοποίηση αναφέρουν ότι δεν αποκλείεται μια επανενεργοποίηση του ενδιαφέροντος, μετά την ανάρτηση των συμβατικών κειμένων στο «δωμάτιο δεδομένων», γνωστό ως Virtual Data Room (VDR). H ανάρτηση των συμβατικών κειμένων αναμένεται να γίνει στο τέλος του μήνα και θα περιλάβει τη νέα σύμβαση παραχώρησης του λιμένα, τη σύμβαση πώλησης του 67% (51% συν 16% σε δεύτερο χρόνο) των μετοχών του ΟΛΘ και τη συμφωνία μετόχων γράφει στις οικονομικές της σελίδες η εφημερίδα ¨Καθημερινή».